Storytelling – bu hikoya qilish san’ati bo‘lib, bolalarning:
1. Bog‘lanishli nutqini va og‘zaki ko‘nikmalarini rivojlantiradi;
2. Ijodiy fikrlash va tasavvurni oshiradi;
3. O‘ziga bo‘lgan ishonch va muloqotga qiziqishni kuchaytiradi;
4. Iste’dodlarini namoyon qilish imkonini beradi.
Storitellingning maqsadi – hikoya boshidanoq bolalarning e’tiborini jalb qilish, qahramonlarga mehr uyg‘otish va hikoyaning asosiy g‘oyasini yetkazish.
Amaliy mashg‘ulotlar usullari
“Qahramonlar qayerga yo‘qoldi?”
Maqsad: Nutq, diqqat va ijodiy fikrlashni rivojlantirish
Material: Kitob, turli ertak qahramonlari (qog‘oz/fetr)
Jarayon: Bolalar qahramonni tanlab, o‘z ertaklarini davom ettiradi. Tarbiyachi zarur bo‘lsa, yo‘naltiradi.
“Toshlar tarixi”
Maqsad: Ijodiy tasavvur, xotira va tafakkurini rivojlantirish, ekologik madaniyatni oshirish
Material: Rasmli toshlar (meva, sabzavot, qushlar, fasllar)
Jarayon: Bola toshni tanlab, sodir bo‘layotgan voqeani oddiy gapga birlashtiradi. Keyin tafsilotlar qo‘shiladi, jumlalarni murakkablashtirish mumkin.
“Hikoyalar kubiklari”
Maqsad: Nutqiy ijodkorlikni rag‘batlantirish
Material: Rasmlar tushirilgan kubiklar
Jarayon: Kubiklarni tashlab, hikoyani navbatma-navbat to‘qish. Variant: “5 yurishda ertak” – faqat 5 asosiy lahzadan hikoya tuzish.
“Quvnoq barmoqchalar”
Maqsad: Nutq va tasavvurni rivojlantirish, sherik bilan muvofiqlik
Material: Qo‘lqopli yoki barmoq qo‘g‘irchoqlar, teatr rekvizitlari
Jarayon: Bolalar o‘z hikoyalarini qo‘g‘irchoq orqali sahnalashtiradi, ismini o‘ylaydi va hikoyani birinchi shaxs nomidan aytadi.
“Moychechak his-tuyg‘ulari”
Maqsad: His-tuyg‘ularni ifodalash va hikoya qilish
Jarayon: Bola o‘z kayfiyatiga mos moychechak kartasini tanlaydi va hikoyani shu asosda yaratadi.
“Sayohatlar tarixi”
Maqsad: Xotira va voqealarni qayta hikoya qilish
Jarayon: Bola yoki ota-ona bilan birga o‘tgan sayohat, bayram yoki hayotiy voqealarni “xotira kartochkalari” yordamida hikoya qiladi.
Hikoya tuzilishi:
Kirish: Qahramonni tanishtirish, qiziqish uyg‘otish
Asosiy qism: Qahramon muammo va harakatlar orqali syujetni rivojlantiradi
Xulosa: Qahramon maqsadga erishadi va o‘zgaradi
Qisqa ibrat: Hikoya yakuni – bir jumla bilan.
Maslahat:
Bolalar boshlang‘ich bosqichda pedagog yordamida hikoya qiladi, keyin mustaqil faoliyatga o‘tadi. Ushbu metod an’anaviy ta’lim va innovatsion texnikalarni birlashtiradi va nutq rivojini yanada samarali qiladi.
